- ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ:
1.1. Характеристика на целодневната организация на учебния ден в училището:
В СУ „Васил Левски”, гр. Гълъбово се обучават деца от І-ви до ХІІ-ти клас в дневна форма на обучение, разпределени в 18 паралелки. Училището е обявено за средищно с постановление на Министерския съвет.
Организацията на учебния ден е целодневна: вариант I- задължителните учебни часове се провеждат до обяд, а часовете за организиран отдих и физическа активност, самоподготовка и дейности по интереси – след обяд.
Целодневна организация на учебния ден се осъществява в следните групи:
ГРУПА І а, I б клас; ГРУПА ІІ а, ІІ б клас; ГРУПА ІІІ а, IIIб клас; ГРУПА ІІ б, IVа клас; ГРУПА ІІI б, IV б; ГРУПА V а,V б, VІІ клас; ГРУПА VІ а, VІ б клас.
Училищната програма на СУ„Васил Левски”, гр. Гълъбово
е разработена в съответствие със Закон за предучилищното и училищното образование обн., ДВ, бр. 79 от 13.10.2015 г., в сила от 1.08.2016 г. ; Наредба за организация на дейностите в училищното образование – раздел III: Полудневна и целодневна организация на учебния ден; Рамковата програма за целодневна организация на учебния процес на основание заповед № РД 09-1809/09.12.2011 г. на Министъра на образованието, младежта и науката за определяне на средищните училища в Република България
Редът, условията и начинът на сформирането и организирането на полуинтернатните групи в училището се осъществява съгласно ППЗНП; Наредба № 3/2008 г. за нормите за преподавателска работа и реда за определяне на числеността на персонала в системата на народната просвета и Наредба № 7/2000 г. за определяне на броя на паралелките и групите и броя на учениците и на децата в паралелките и групите на училищата, детските градини и обслужващите звена.
1.3.Предназначение на програмата:
Чрез нея се определят: целите, условията и реда за провеждане на целодневната организация в училището; дейностите в полуинтернатните групи като обхваща общите и специфичните характеристики и различия в структурата, състава, обхвата на групите в изпълнение на държавната политика за постигане на качествен образователно- възпитателен процес.
1.3.1. Цел:
Целта на програмата е да се конкретизират условията и редът за провеждане на целодневната организация на учебния процес за учениците от І до VІІ клас в СУ„Васил Левски”, гр.Гълъбово, с оглед подобряване на качеството на образованието.
1.3.2.Специфични цели:
Повишаване качеството на образователно-възпитателния процес чрез насърчаване развитието на ключови компетентности, творчески способности и умения за живот, необходими на учениците в съвременното общество при зачитане интересите, съобразно възможностите и възрастовите им особености; Създаване на възможности за успешно преминаване в следващ клас и в следващ етап или степен на образование и ограничаване рисковете за отпадане от училище поради затруднения в усвояването на учебното съдържание; Повишаване мотивацията на учениците, учителите и на заинтересованите страни от прилагане на модела „целодневна организация на учебния процес”; Създаване стимулираща детското развитие предметно-пространствена интерактивна среда, съответстваща на неговата индивидуалност и стил на учене, модел и темп на растеж и специфичната му семейна среда; Създаване на предпоставки за общуване и опознаване между деца от различни социални, етнически и културни общности чрез специално подбрани дейности, включени в целодневната организация на учебния процес; Уважение към индивидуалните различия на децата – стил на възприемане и учене, темп на работа, темперамент, потребности и интереси.
- ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ В ГРУПИТЕ, ВКЛЮЧЕНИ В ЦЕЛОДНЕВНА ОРГАНИЗАЦИЯ НА УЧЕБНИЯ ДЕН В УЧИЛИЩЕТО
2.1. Режимни моменти и брой часове, задължителни за всяка група, включена в целодневна организация на учебния ден, според Наредбата за организация на дейностите в училищното образование
2.1.1. Режимни моменти и брой часове, задължителни за всяка група, включена в целодневна организация на учебния ден в начален етап на обучение, според Наредбата за организация на дейностите в училищното образование:
Организиран отдих и физическа активност – 2 часа
Самоподготовка – 2 часа
Занимания по интереси – 2 часа
2.1.1. Режимни моменти и брой часове, задължителни за всяка група, включена в целодневна организация на учебния ден в прогимназиален етап на обучение, според Наредбата за организация на дейностите в училищното образование:
Организиран отдих и физическа активност – 2 часа
Самоподготовка – 2 часа
Занимания по интереси – 2 часа
2.2. Продължителност на часовете за всяка една от групите:
- Група І а, I б клас; Група ІІ а, ІІ б клас; – 35 минути;
- Група ІІ б, IVа клас; Група ІІІ а, б клас ; Група ІІI б, IV б клас – 40 минути;
- Група V а, V б, VІІ клас; Група VІ а, VІ б клас– 40 минути.
2.3 Седмично разписание на часовете за всяка група, включена в целодневна организация на учебния ден:
- за дните, в които учениците имат 5 учебни часа до обяд
Група | Група І а, I б клас; Група ІІ а, ІІ б клас; |
Организиран отдих и физическа активност – 2ч. | 12.10 ч. – 13.20 ч |
Междучасие | 13.20 ч.-13.30 ч. |
Самоподготовка– 1ч. | 13.30 ч .- 14.05 ч . |
Междучасие | 14.05 ч. – 14.15 ч. |
Самоподготовка– 1ч. | 14.15 ч. – 14.50 ч. |
Междучасие | 14.50 ч. – 15.00 ч. |
Занимания по интереси– 1ч. | 15.00 ч. – 15.35 ч. |
Междучасие | 15.35 ч. – 15.45 ч. |
Занимания по интереси– 1ч. | 15.45 ч. – 16.20 ч |
- за дните, в които учениците имат 4 учебни часа до обяд
Група | Група І а, I б клас; Група ІІ а, ІІ б клас; |
Организиран отдих и физическа активност – 2ч. | 11.20ч. – 13.30 ч |
Самоподготовка– 1ч. | 13.30 ч .- 14.05 ч . |
Междучасие | 14.05 ч. – 14.15 ч. |
Самоподготовка– 1ч. | 14.15 ч. – 14.50 ч. |
Междучасие | 14.50 ч. – 15.00 ч. |
Занимания по интереси– 1ч. | 15.00 ч. – 15.35 ч. |
Междучасие | 15.35 ч. – 15.45 ч. |
Занимания по интереси– 1ч. | 15.45 ч. – 16.20 ч. |
- за дните, в които учениците имат 5 учебни часа до обяд
Група | Група ІІ б, IVа клас , Група ІІІ а, б клас ; Група ІІI б, IV б клас |
Организиран отдих и физическа активност – 2ч. | 12.10 ч. –13.30 ч. |
Самоподготовка– 1ч. | 13.30 ч. – 14.10 ч. |
Междучасие | 14.10 ч. – 14.20 ч. |
Самоподготовка– 1ч. | 14.20 ч. – 15.00 ч. |
Занимания по интереси– 1ч. | 15.00 ч. – 1540 ч. |
Занимания по интереси– 1ч. | 15.40 ч. – 16.20 ч. |
- за дните, в които учениците имат 6 учебни часа до обяд
Група | Група ІІ б, IVа клас, Група ІІІ а, б клас ; Група ІІI б, IV б клас |
Организиран отдих и физическа активност – 2ч. | 13.00 ч. – 14.20 ч. |
Самоподготовка– 2ч. | 14.20 ч. – 15.40 ч . |
Занимания по интереси– 2ч. | 15.40 ч. – 17.00 ч. |
- за дните, в които учениците имат 6 учебни часа до обяд
Група | Група V а, V б, VІІ клас; Група VІ а, VІ б клас |
Организиран отдих и физическа активност – 2ч. | 13.00 ч. – 14.20 ч. |
Самоподготовка– 2ч. | 14.20 ч. – 15.40 ч. |
Занимания по интереси– 2ч. | 15.40 ч. – 17.00 ч. |
- за дните, в които учениците имат 7 учебни часа до обяд
Група | Група V а, V б, VІІ клас; Група VІ а, VІ б клас |
Организиран отдих и физическа активност – 2ч. | 13.50 ч. – 15.00 ч. |
Самоподготовка– 2ч. | 15.00 ч. – 16.20 ч. |
Занимания по интереси– 2ч. | 16.20 ч. – 17.40 ч. |
2.4. Педагогически изисквания при провеждане на дейностите в групите, включени в целодневна организация на учебния ден:
2.4. 1. Педагогически изисквания при провеждане на организиран отдих и физическа активност:
В часовете за организиран отдих и физическа активност се акцентира на възпитателно взаимодействие, поведенческия потенциал, разтоварване от умствено напрежение и непрекъснати наблюдения и проява на дискретност. Учебните часове за организиран отдих и физическа активност се провеждат след 12 часа, в зависимост от организацията на учебния ден в съответните класове.
Ключови акценти:
- организиране на обедното хранене на учениците;
- организиране на отдиха и физическа активност на учениците;
- наблюдение и оценка на различните поведенчески ситуации по време на отдиха на учениците;
- провеждане на релаксиращи беседи и разговори с учениците по въпроси и тревоги, възникнали затруднения, споделяне на проблем, възникнал конфликт, и др. за успокояване на емоциите и преход към самоподготовката им;
- спазване на здравно-хигиенните норми и изисквания от учениците
- грижа за опазване здравето и живота на децата и учениците
Условия:
- за хранене: провеждат се в училищния стол
- място за провеждане на отдих и спорт: дейностите по организиран отдих и физическа активност на учениците не се провеждат в учебните помещения, в които се водят часовете от задължителната подготовка. Могат да се провеждат във физкултурните салони, библиотеката, мултимедийните кабинети и спортните площадки.
2.4.2. Педагогически изисквания при провеждане на самоподготовката.
- Самоподготовката допринася за правилното и трайно усвояване на учебния материал и съдейства за формиране на навици за самостоятелно учене с разбиране, стимулира любознателността и стремежа към знание, толерантно взаимодействие чрез усъвършенстване на уменията за общуване. В един час може да се организира самоподготовката по повече от един учебен предмет;
- За часовете по самоподготовка, в зависимост от потребностите на учениците, се осигуряват консултации с учители–специалисти. Изработва се график за консултации от съответните учители –специалисти по различните учебни предмети.
Ключови акценти:
- преглед на преподадения учебен материал и необходимите понятия;
- степенуване по трудност на учебните предмети, включени в самоподготовката;
- усвояване и затвърждаване на учебното съдържание с разбиране;
- самостоятелно преодоляване на когнитивни трудности и предизвикателства;
- подготовката на домашните работи и трайното усвояване на учебното съдържание.
- съдействие за формиране на навици за самостоятелно учене с разбиране;
- стимулиране любознателността и стремежа към знание;
- усъвършенстване на уменията за общуване и толерантност
Условия:
- за часовете по самоподготовка, в зависимост от потребностите на учениците, се осигуряват консултации с учители по отделните учебни предмети (начални учители).
- Часовете по самоподготовка се провеждат в класната стая, компютърните кабинети, училищна библиотека и др.;
2.4.3. Педагогически изисквания при провеждане на занимания по интереси.
- Заниманията по интереси могат да бъдат съчетани с извънкласните дейности, тъй като и двете са части от стратегията на училището и компонент от неговата система на обучение и възпитание
- Заниманията по интереси се провеждат в зависимост от потребностите на учениците.Те се организират с оглед мотивиране на учениците и родителите за включване в целодневната организация.
- Часовете са с насоченост към овладяване на ключовите компетентности по Европейска референтна рамка, подпомагане и допълване обучението чрез различни занимания,създаване на емоционална среда за отмора.
Ключови акценти:
- да предотвратят преумората ;
- да развиват и обогатяват детското мислене;
- да допринесат за придобиване на полезни и нови знания или за интерпретиране и прилагане в практиката на вече получени и затвърдени знания;
- да мотивират ученици и родители за включване в целодневната организация.
Условия:
- За провеждане на заниманията по интереси директорът на училището, в началото на всяка учебна година, организира проучване на интересите на учениците и осигурява подходяща материална база, включително и извън наличната в училището.
- Заниманията по интереси се организират и провеждат съобразно възможностите на училището.
- Заниманията по интереси могат да не са пряко свързани с усвояването на учебното съдържание от часовете по задължителна подготовка.
- Провеждат се в компютърните зали ,физкултурните салони , стая за отдих и дейности по интереси, музикален кабинет, училищната библиотека.
- Аспекти на работа на учителите в групите, включени в целодневна организация на учебния ден:
За да осъществят ефективно дейностите при целодневна организация на учебния ден, учителят в ГРУПА трябва да притежава необходимите компетентности, познания и умения да:
- организира, направлява и контролира ефективно възпитателно-образователния процес;
- създава позитивна възпитателна и учебна среда;
- насърчава, подпомага и мотивира учениците за самостоятелна работа;
- съветва, напътства и подпомага учениците за справяне с трудностите и засилване стремежа им към постижение, самоизява и конструктивно съревнование;
- диагностицира и оценява обективно развитието и напредъка на учениците, като използва различни техники, форми и средства за установяване достигнатото от тях ниво на подготовка и постиженията им ;
- зачита и защитава личното достойнство, правата и индивидуалността на учениците при оценяването;
- изгражда умения за самооценка у учениците;
- споделя с колегите затрудненията или постиженията на учениците с оглед подобряване на резултатите;
- наблюдава и преценява физическото и психично състояние на учениците и да съдейства за опазване живота и здравето им;
- следи и изисква за спазване на здравно-хигиенните норми и изисквания;
- информира и следи за спазване от учениците на изискванията за добро поведение в училище и обществото;
- повишава професионалната си квалификация подпомагаща професионалното му развитие и кариера;
- използва съвременни педагогически технологии, методи и подходи, съобразени със спецификата на групата и индивидуалните качества на ученика.
2.5. Норми на преподавателска работа.
Нормата за преподавателска работа на учители в групите, включени в целодневна организация на учебния ден е 30 астрономически часа и е определена в приложение №1 на наредба №3 от 18.02.2008 г. за нормите за преподавателска работа и реда за определяне на числеността на персонала в системата на народната просвета обн. ДВ , бр. 27 от 11.03. 2008 г. При продължителност на работното време по чл. 136, ал. 3 от Кодекса на труда, извън минималната задължителна норма за преподавателска работа на лицата, заемащи учителски длъжности, същите изпълняват установените им задължения съответно в чл. 129е, 129ж и 129з от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета.
В рамките на 8-часовия работен ден на учителите в групите, включени в целодневна организация на учебния ден се извършват следните дейности:
- Подготвителна работа за часовете по самоподготовка – осигуряване на тестове, задачи, пособия, материали, информационни справки, снабдяване с необходимата дидактическа и учебна литература, вкл. и консултации с учители;
- Подготовка на литература, материали, пособия и инструментариум за провеждане на часовете за дейности по интереси;
- Попълване на училищна документация и документация по проекта – на хартиен и на електронен носител;
- Участие в провеждането на педагогически съвети, работни групи, оперативки и др.;
- Работа с родители, вкл. участие в родителски срещи и заседания на Училищното настоятелство;
- Организиране и участие на консултации с ученици;
- Планиране, организиране и участие в квалификационно-методическа дейност, свързана с възпитателно-образователния процес;
- Участие в регламентирани седмични/месечни общоучилищни мероприятия;
- Работа по диагностицирането и насърчаването на постиженията на учениците;
- Координиране обмяната на добри практики между учителите в групите, включени в целодневна организация на учебния ден .
2.6. Отразяване на целодневната организация в документация.
Дейностите по целодневната организация на образователно-възпитателния процес се вписват в следната училищна документация:
- Списък-образец 1;
- Седмично разписание на часовете в училището;
- Годишния план за дейността на училището;
- Книгата с протоколи от заседания на Педагогическия съвет;
- Дневник на група, включена в целодневна организация на учебния ден;
3.Условия за постигане на ефективност и резултатност при целодневната организация на учебния ден:
- Обогатяване и обновяване на учебната среда с подходящо обзавеждане и съвременно техническо оборудване и създаване и поддържане на безопасно и спокойно място, където учениците, обучаващи се при целодневен режим да се разтоварват с любимите си занимания, да отпочиват, да комуникират пълноценно помежду си и да се включват активно и пълноценно в плануваните дейности.
- Подпомагане родителите, настойниците и близките на учениците в
обучението на децата им.
- Участие на учителите в групи, включени в целодневна организация на учебния ден в подходящи квалификационни форми.
- Използване от педагозите при реализиране на дейностите в групите, включени в целодневна организация на учебния ден на съвременни педагогически технологии, методи и подходи, изнесени учебни часове в близки институции, природни обекти и исторически забележителности, съобразно спецификата на училището и групата .
- Наблюдение и контрол на дейностите при целодневното обучение.
4.1. Контрол от страна на Директора.
– утвърждава годишните тематични разпределения на учителите групите, включени в целодневна организация на учебния ден
– осъществява мониторинг и контрол по отношение на ежедневното водене на училищната документация, организацията на работа в часовете и резултатите на учениците в групите, включени в целодневна организация на учебния ден
– проучва и анализира потребностите и интересите на всички ученици от I до VII клас чрез: родителски срещи, консултаци и анкети.
4.2. Оценяване напредъка на учениците от страна на учителите в групите, включени в целодневна организация на учебния ден:
- Извършват вътрешно оценяване на самоподготовката на учениците в началото и края на учебната година и техният напредък по БЕЛ и по математика и др. учебни предмети, изготят писмен анализ на резултатите и набелязват мерки за преодоляване на слабостите.
- Използване на педагогически методи и подходи, съобразени със спецификата на групата и развитието на учениците, които да подпомогнат успеваемостта на учениците в групите, включени в целодневна организация на учебния ден – формиращо оценяване.
- Очаквани резултати от изпълнението на училищната програма:
5.1. Повишаване качеството на образователно-възпитателния процес и повишаване степента на знания и компетентности у учениците.
5.2. Развитие на творческите способности на учениците и участие на учениците в различни училищни, регионални и национални състезания, конкурси, изложби и др. изяви.
5.3. Формиране у учениците, обхванати в групите, включени в целодневна организация на учебния ден, на умения за осмисляне на свободното време и повишаване нивото на тяхната социализация, както и възпитание в толерантност, сътрудничество и стремеж към успех.
5.4. Засилване интереса от страна на ученици и родители към целодневната организация на учебния процес.
Годишната училищна програма е приета на заседание на ПС, Протокол №11/01.09.2016г.